Náhrada za brněnskou Grand Prix na sebe nenechala dlouho čekat. Promotér mistrovství světa silničních motocyklů se již dohodl s Maďarskem, kde u Debrecína vyroste zcela nový okruh. Velká cena se tam pojede od roku 2023.
O brněnské Grand Prix jsme naposledy psali v tomto článku.
Podle vyjádření promotérské společnosti Dorna se o přesunu mistrovství světa do Maďarska uvažovalo již delší dobu. „Konečně se plány staly realitou. Jsme velmi rádi, že závody MotoGP se pojedou zrovna v Maďarsku, kde má motorsport velkou základnu fanoušků a skvělé závodníky. Gabor Talmacsi byl mistr světa a díky tomuto projektu se zapojí do závodů ještě více talentovaných jezdců z Maďarska. Uděláme vše pro to, aby se okruhu dařilo co nejlépe,“ uvedl na oficiálních stránkách MotoGP Carmelo Ezpeleta, ředitel Dorny, který minulý týden podepsal smlouvu s představiteli maďarské samosprávy.
Nový závodní okruh vznikne ve městě Hajdúnásás nedaleko Debrecína, metropole východní části Maďarska. Stavba bude zahájena během letošního jara, maďarská vláda do projektu investuje v přepočtu bezmála 5 miliard korun.
Díky pořádání MotoGP se Maďarsko stane ještě větším lákadlem pro fanoušky rychlých kol. OD roku 1986 se na zdejším okruhu Hungaroring jezdí prestižní závody F1. Na nově vystavěném okruhu u Debrecína se má navíc konat také seriál suberbiků.
S Velkou cenou už nepočítáme
Na brněnském Masarykově okruhu se Grand Prix ČR jezdila desítky let. Jejím organizátorem byla soukromá společnost Automotodrom Brno, která měla uzavřenou smlouvu i s promotérskou společností Dorna.
Od roku 2016 Grand Prix ČR zaštiťoval spolek založený městem Brnem a Jihomoravským krajem. Představitelé územních samospráv se ale letos rozhodli dohodu s Dornou zrušit a od pořádání mezinárodního šampionátu ustoupit. K rozhodnutí je vedly ekonomické potíže, se kterým se Velká cena dlouhodobě potýkala, i neochota státu výrazně zvýšit finanční podporu soutěže. Město ani společně s krajem neměly pro tento účel dostatečné finanční prostředky.
Zastupitelé jihomoravského kraje i Brna proto schválili usnesení, že se na brněnském okruhu světové závody nepojedou. Obě zastupitelstva následně rozhodla, že spolek zaštiťující Grand Prix půjde do insolvence.
Vedení společnosti Automotodrom Brno začátkem února rozhodlo, že v budoucnu nebude usilovat o pořádání světových šampionátů. Chce se soustředit na komerční pronájmy, které jsou pro Automotodrom ekonomicky výhodnější.
Autor: pjk, zdroj: Moto GP, Autodrom Brno, foto: BVV
Prosím Vás umíte někdo vysvětlit, jak to v těch chudých agrárních Uhrách, které za posledních sto roků ztratily většinu svého území a jsou navíc bez významnější výroby osobních automobilů a motocyklů ve srovnání s ČR, provádějí, že z veřejných peněz už přes 30 roků dotují automobilové závody mistrovství světa Formule 1 a nyní do vybudování motocyklového okruhu pro mistrovství světa vrhnou další 50x (slovy padesátkrát) vyšší částku, než jaká se nenašla na zachování motocyklové velké ceny České republiky? Ostatně už okruh v Brně byl tenkrát v době nesvobody budován se záměrem pořádat MS Formule 1, avšak v Uhrách byli rychlejší. Navíc obdobná situace je i v sousedním Rakousku – také pořádají jak F1 tak MS motocyklů a jsou, stejně jako Uhři, na hlavu poraženým státem s rozvrácenou ekonomikou po konci obou světových válek.
Prago – čecháčkovská centralistická republika je totálně předražena a není schopna zafinancovat ani jeden závod s tak velkou celosvětovou propagací. Tady se peníze raději vyhazují za předražené kraje , nefunkční úředníky nebo politiky ( o soc. systému diskriminujícím poctivě pracující ani nemluvě ) a na budování státu včetně pořádání GP
nezbývá. Hlavně že jsou v Praze spokojeni a mají svůj malý nacionalisticko národní státeček. To ,že nefunguje a není schopen se rozvíjet Prahu očividně netrápí .
Hned jsem si myslel, že je to nějak tak. Díky.