FEJETON: Vizuální předzvěst sametu

Někdy se stane, že ani po dlouhém vymýšlení nepřichází nápad a nastupuje pocit: Není o čem psát!, když tu najednou přijde podnět jakoby z čistého nebe a téma leží na stole!!! Tak to bylo i v případě tohoto fejetonu. Jeho vznik začal nedlouhým mailem, připomínajícím, že MFF Strážnice se blíží…

Přišel od kolegyně z tamního národopisného ústavu: „Ahoj, zdravím a mám velkou prosbu. Dáváme dohromady autory festivalových plakátů a potřebovali bychom poradit s přípravou fotografických plakátů z let 1984, 1986, 1987, 1988 a 1989.“

S radostí jsem se v mysli vrátil do svých krásných profesních začátků ve strážnickém ústavu, kam jsem nastoupil pln elánu s čerstvým diplomem v kapse hned po škole a bez váhání jsem se zapojil do nádherné práce vedoucího právě otevřeného strážnického skanzenu. Samozřejmostí bylo plnit také úkoly spojené s největší akcí, jíž byl každý rok neopakovatelný a jedinečný strážnický festival.

Ani s odpovědí jsem neváhal. Vzpomínky na služební léta programového tajemníka se jen hrnuly a prsty na klávesnici nestačily jejich tempu. Dobrý dotaz pro pamětníka krásných časů ve Strážnici! “, začínám odpověď. „Nemýlím-li se, pak fotografie plakátů z uvedených let jsou z fotografického fondu, který zpracoval v letech 1976 – 1978 umělecký fotograf z Hodonína. Byla to zakázka tehdejšího předsedy ONV Hodonín pro knihu Lidové kroje na Hodonínsku, která vyšla v roce 1982.“  

Kolem výběru festivalového plakátu byla vždy velká diskuze! Musel nést tu správnou ideovou myšlenku! Počátkem devadesátých let měl jejich motiv vazbu na uváděný regionální pořad ze Slovácka. Členové ideového výboru festivalu vybírali z více návrhů ten správný! Kladl se na to důraz! „V roce 1986 byla mezi fotografiemi z Kyjovska dívka s krásným detailem květinového věnce, zvaného drúžení, na hlavě, zobrazená bohužel zezadu. Tehdy tato fotka neprošla s odůvodněním, že by si lidé mohli myslet, že se festival obrací zády k režimu…“  Co se líbilo jednomu, druhý pojal úplně jinak!   

Mezi nejzdařilejší patřil fotografický plakát z roku sametové revoluce. Výstižný a velmi kreativní snímek dívky ve víru tance byl pořízen v tehdejším Gottwaldově s tanečnicemi souboru Vonica. Na svou dobu i strážnické zkušenosti byl pojatý velmi progresivně s vysokou uměleckou licencí. Kolem jeho výběru bylo dost pozdvižení, že je příliš moderní, ale do historie se zapsal i tím, že předznamenal vichřici, která o půl roku později doslova smetla režim i s členy ideového výboru…

Byly to zvláštní časy. Vládnoucí garnitura a její nomenklaturní kádry prosazovaly svůj jedině správný názor na všechno! I na vzhled festivalových plakátů a obsah pořadů! Ale…?! Není dnešní doba v mnohém stejná? Přijde další vizuální a pak i skutečná vichřice, aby se věci veřejné napravily?

Přečtěte si  FEJETON: Krása ohýbaného dřeva

Autor: František Synek Foto: archiv autora

František Synek je etnograf a historik. Čtrnáct let působil jako vedoucí Slovanského hradiště v Mikulčicích. Unikátní velkomoravský památník se za tu dobu výrazně rozrostl, dvakrát proběhl pokus o zápis do seznamu UNESCO.

Doporučujeme


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*