
V dnešní době rozvinutého a vše nabízejícího internetového obchodu musí být zákazník neustále ve střehu. Skrytí obchodníci mají své zásady a velmi pečlivě vypracované obchodní a reklamační podmínky, často uložené někde v podhoubí rozsáhlé nabídky zboží a informací. Podobnou spletí zásad jsme se s manželkou prokousávali nedávno, pravda pozdě, reklamujíc nekvalitní zboží.
Moje paní v jednom zavedeném internetovém obchodním řetězci objednala a na přání dodavatele promptně zaplatila stromek Broskvově rakoniewické nazývané též Vinohradnická, která je samosprašná a plodí velmi velké plody dobré kvality. Tak praví informace u objednávaného zboží. Ze stromku, který na podnoži broskvoňového semenáče dorazil v úhledném balíku za několik dnů bez dalších informací – třeba jak stromek ošetřit, správně a kam zasadit – se těšila především moje paní!
Oprášil jsem své zahradnické znalosti, na paní určeném místě vykopal jámu, zhutnil spodní část, prolil řádně vodou, přidal doporučené hnojivo a půdu nechal provětrat. Druhý den jsme s ženou přistoupili k sázení a již v té chvíli se těšili z řady oček, příznaku to početí budoucích lístků. Těšili jsme se, s jistotou za několik let, i na chutné plody! Určitě je budou s chutí sbírat naše děti a milí vnoučci…
Leč člověk míní a příroda mění! Uplynulo několik týdnů, poctivě jsme zalévali, ale stromek nejevil žádné znaky života. Stál spořádaně vedle kůlu a ani nedutal! Jaro postoupilo a mladá broskvoň stále ignorovala naše vyhlížení prvních lístků. „Ten stromek je na nic“, říkám manželce. Dohodli jsme se na reklamaci. Zařídila vše potřebné, já jen dodal nezbytné fotografie zjevně neživého zboží!
Strohá odpověď přišla záhy s ujištěním: „Chyba není na straně zahradnictví, neb obchodní podmínky a reklamační řád stanoví, aby okolí stromku bylo čisté bez trávy, která by mohla znesnadnit uchycení přírodniny.“ Inu, mají pravdu! Stromek jsme zasadili na zahradě sice do dobré půdy, ale na trávníku! „Kam jinam, jistě ne na betonový chodník“, krotil jsem své vášně! Reklamaci jsme neobhájili a přišli nejen o menší finanční obnos, ale i o budoucí radost z prvních plodů a rozzářených očí vnoučků…

Vzpomněl jsem si na jinou reklamaci! V zavedeném obchodě s obuví, jsem si koupil pěkné, byť drahé polobotky. Po nedlouhém čase užívání začaly elegantní botky jevit známky poškození. Reklamace!? Jistě! Ale… „Pane, máte smůlu“, dí slečna u pultu, „boty byly poškozeny vlhkem! Tyto jsou určeny do suchého prostředí!“ Boty jen do sucha! A já, trouba!, s nimi šlapal za deště!!! Nechápal jsem! „Nejsou to přece boty jednorázovky!“, odporuji znalkyni. Na mé přání přivolala vedoucí. A hle, ta se hned omlouvala: „Kolegyně se, pane, spletla! Zaučuje se teprve! Promiňte!“ A s úsměvem mně boty na místě vyměnila! Tomu říkám pěkný a k zákazníku vstřícný přístup! Proč mně chyběl v zahradnictví?!
Autor: František Synek Foto: archiv autora
František Synek je etnograf a historik. Čtrnáct let působil jako vedoucí Slovanského hradiště v Mikulčicích. Unikátní velkomoravský památník se za tu dobu výrazně rozrostl, dvakrát proběhl pokus o zápis do seznamu UNESCO.
Buďte první kdo přidá komentář