Jihomoravský kraj nedávno aktualizoval plán dopravní obslužnosti pro roky 2022–2026 a rozeslal jej obcím k připomínkování. Chystá se velké omezení regionální vlakové dopravy na Boskovicku a Hodonínsku, ubyde spojů na Slovensko.
Konec vlaků do Velkých Opatovic
Plán dopravní obslužnosti shrnuje zásady, podle kterých bude v příštích letech organizována veřejná doprava v kraji. Na jeho aktuální znění reagovaly dotčené obce kritikou. Nejvíce negativních ohlasů zatím vzbudil plán podél trati Boskovice – Velké Opatovice, kde má být podle dokumentu od června příštího úplně zastavena železniční doprava.
Už letos v září byl provoz výrazně redukován na pouhé čtyři páry vlaků denně, zatímco do té doby jezdily vlaky po hodinách v ranní a odpolední špičce. Představitelé města Velké Opatovice zveřejnili na svých stránkách výzvu k zaslání nesouhlasu Radě Jihomoravského kraje. Kritizují také termín 24. října, ve kterém se obce mají k aktualizovanému plánu vyjádřit, přičemž po nedávných komunálních volbách se teprve ustavují nová zastupitelstva.
Vznikla také petice vyzývající k obnovení provozu na tratích na rozmezí tří krajů – Jihomoravského, Olomouckého a Pardubického. Z Velkých Opatovic do Chornic se nyní nejezdí vůbec, mezi Moravskou Třebovou, Chornicemi a Dzbelem jezdí pouze tři páry vlaků o víkendu. Petice poukazuje na potenciální zvýšení atraktivity návazných vlaků po dobudování takzvané Boskovické spojky, která má od roku 2025 zrychlit cestování z Boskovic do Brna.
Z Kobylí do Hodonína jenom o víkendu
Rušení má postihnout také další z moravských lokálek Kobylí – Hodonín. Na trati s oblibou využívané pro vinařskou turistiku mají od června příštího roku jezdit vlaky pouze o víkendech a svátcích. V pracovní dny má zůstat železniční provoz pouze v úseku Zaječí – Kobylí. Náhradu má podle dokumentu zajistit autobusová linka 662 Kyjov – Čejč, nově prodloužená do Kobylí ,a také stávající spoje linek 551 a 109.
Doprava se tak zkomplikuje zejména dojíždějícím z Velkých Pavlovic a okolí do Hodonína. Přímý vlak nahradí cesta se dvěma přestupy, případně jízda s jedním přestupem oklikou. Snahy o omezení provozu na této trati přitom nejsou nové. O zastavení provozu v úseku Čejč – Hodonín kraj vážně uvažoval už v roce 2019, narazil ale na výrazný odpor dotčených obcí.
Méně vlaků na Slovensko
K dalšímu omezení má dojít mezi Břeclaví a Kúty. Osobní vlaky zde v současnosti nejezdí kvůli výluce na slovenské straně. Původně předpokládané vrácení zastávkových vlaků po dokončení prací se odkládá na neurčito. Bez vlaků tak zůstane nejjižnější moravské město Lanžhot.
K drobným změnám má dojít na trase mezi Veselím nad Moravou a Novým Mestem nad Váhom, kde vlaky z Moravy mají zajíždět až na Myjavu, zatímco nyní probíhá přestup ve Velké nad Veličkou nebo Vrbovcích. Tato úprava je však v plánu až od prosince 2024.
S IDS JMK do Křižanova
Příznivější změna čeká cestující na trase mezi Tišnovem a Křižanovem. Dosud je možné pořídit jízdní doklady Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje (IDS JMK) pouze ke hranici kraje v Níhově, zatímco tarif kraje Vysočina začínal až ve Vlkově. Cestující přes hranici kraje tak musejí používat výrazně dražší jízdné ČD nebo státního tarifu, u kterého navíc nejsou zahrnuty návazné autobusové spoje nebo MHD. Od prosince bude možné jet s jízdenkou IDS JMK až do Křižanova, naopak tarif kraje Vysočina začne platit také z Tišnova do Níhova nebo Nedvědice.
V Křižanově ovšem budou osobní vlaky od příštího června končit, dále směrem do Žďáru přibude přestup. Tato změna souvisí s plánovaným nasazením nových moderních jednotek Moravia, které pořídil kraj do svého vlastnictví. Podmínkou dotace je však provoz na území kraje s přesahem pouze do Křižanova. Žďár nad Sázavou doplatil na současnou podobu územně-správního členění svou polohou dále od krajské hranice.
Dílčí úpravy brněnského železničního uzlu
Vzhledem k posunujícím se termínům přípravy celkové přestavby projevil kraj zájem o dílčí vylepšení stávajícího brněnského železničního uzlu. Jedná se o zejména o propojení dvou dosud jednokolejných tratí směřujících na Sokolnice a Veselí nad Moravou. Ty vedou od hlavního nádraží souběžně do Komárova, požadované vložení výhybek by zvýšilo kapacitu vytíženého úseku.
Podobný efekt by mělo využití další koleje v části úseku mezi hlavním nádražím a Horními Heršpicemi, která dosud slouží pouze jako manipulační. Navrhovaná opatření doplňuje elektrizace spojovací koleje z tratě od Střelic na brněnské dolní nádraží. Ta totiž nebyla součástí probíhající elektrizace tratě do Zastávky, v době její přípravy se zřejmě předpokládala blízká návaznost přestavby uzlu.
Autor a foto: Vojtěch Říha






Zkrátka výhodnost krajského zřízení se plně ukazuje.
Ano – v dopravě to platí obzvlášť.