Na brněnské hlavní nádraží se vrátí běžný provoz. Kvůli nedostatečné kapacitě budou i nadále některé vlaky odkláněny

V Brně směřuje ke konci velká modernizaci zabezpečovacího a sdělovacího zařízení na hlavním nádraží. V neděli 15. prosince se na něj po roce vrátí všechny vlaky. Ve všední den jich bude zhruba 670 a ve špičkách bude jejich množství na hraně kapacity, řekl dnes na tiskové konferenci v Brně generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda. V některých případech to může způsobit operativní odklon rychlíků od Ostravy do Králova Pole a osobních vlaků z Tišnova do Břeclavi přes dolní nádraží.

Nádraží po rekonstrukci nabídne cestujícím bezpečnější cestování s menším množstvím zpoždění. Podle náměstka pro modernizaci dráhy Mojmíra Nejezchleba se brněnský uzel bude řídit pomocí nejmodernějšího elektronického zabezpečovacího a sdělovacího zařízení. Odpadnou tak situace, kdy se kvůli starému elektromechanickému zařízení odjíždělo s mírným zpožděním, nebo se čekalo dlouho na vjezd do stanice.

Během roční výluky se opravilo také kolejiště směrem k Heršpicím a renovací prošla trať do Chrlic a Černovic. Součástí výstavby nového zabezpečení na hlavním nádraží byla i rekonstrukce kolejí a výhybek na rozvětvení ve směru na Horní Heršpice. Kromě toho probíhaly práce pod stavědlem číslo 5. Ty spočívaly ve výměně celkem 22 výhybkových konstrukcí, které dostaly navíc elektrický ohřev. Rekonstrukcí prošlo celkem 1 400 metrů kolejí v části stanice navazující na břeclavské straně na 1. až 4. nástupiště.

V současnosti se na hlavním nádraží ještě opravují podchody a nejezdí odsud vlaky do Židenic. Zároveň společnost Brno New Station Development, která má pronajatou odbavovací halu od Českých drah, dokončuje rekonstrukci prvního nástupiště a prostřední části haly. Po mnoha letech tak bude brněnské nádraží vypadat tak, aby odpovídalo moderním potřebám cestování.

Nádraží na hraně kapacity

I po takto nákladné úpravě však bude nádraží fungovat na hraně své kapacity. Podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) stanicí projede od nového jízdního řádu až 620 vlaků denně. Z toho bude 430 osobních a spěšných, které doplní 190 spojů dálkové dopravy. Cestujících na železnici navíc každoročně přibývá v řádech jednotek až desítek procent.

Přečtěte si  V Přerově byl zprovozněn nový úsek D1 do Lipníku. Stavba zbývajícího úseku dálnice je zatím v nedohlednu

Jednali jsme s objednateli dopravy a dopravci. Všechny požadavky jsme dokázali uspokojit, ale už jsme nedokázali v některých časech naředit dopravu. Proto se může v některých případech stát, že se konkrétní vlaky budou odklánět mimo hlavní nádraží,” řekl náměstek pro řízení provozu Miroslav Jasenčák.

Čekání na nové nádraží

Rostoucí poptávku po železniční dopravě a její další rozvoj v Brně umožní až zcela nové hlavní nádraží, jehož výstavbu posvětili zástupci kraje i města (o novém nádraží jsme se zmiňovali v tomto článku). V příštím roce by mohla být vypsána architektonická soutěž na jeho podobu. Samotná realizace projektu bude trvat 10 až 15 let.

Dnešní brněnské hlavní nádraží si přitom dlouho od stavebního ruchu neodpočine. V roce 2021 by mělo dojít na opravu pátého a šestého nástupiště; obě byla v provozu po celou dobu právě končící rekonstrukce. V nejbližších letech se má začít s modernizací a elektrizací tratě z Brna do Zastávky, s rekonstrukcí úseku Brno-Maloměřice – Blansko a v roce 2023 má být zahájena rekonstrukce výpravní budovy v Králově Poli. Celková modernizace železničního uzlu a přesun hlavního nádraží zatím termín nemá.

Zdroj: ČTK, foto: SŽDC

Doporučujeme


Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*