Výstavba D49 se konečně dá do pohybu, bránily jí dlouhé spory s ekology

Ilustrační foto

Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) zamýšlí v příštím roce začít s výstavbou dálnice D49 v úseku mezi Hulínem na Kroměřížsku a Fryštákem na Zlínsku. Jedná se o budoucí důležitou spojnici mezi Moravou a Slovenskem. Stavební povolení by ministerstvo dopravy mělo vystavit v nejbližších týdnech,sdělil dnes novinářům na dopravní konferenci v Luhačovicích Radek Mátl pověřený řízením ŘSD.

Vydání povolení je dle ŘSD reálné do konce roku

Zahájení stavby dlouhodobě brzdí námitky a žaloby ekologických organizací. “V současné době věříme, že příprava stavby bude dotažena. Přestože už máme deset let zhotovitele, nejsme schopni stavební objekty realizovat, protože to různě procházelo soudními řízeními. V současné době jsme vyhráli jeden ze soudních sporů na 23 stavebních objektů. Ty ale nejsou na hlavní trase, na hlavní trase stále čekáme na vydání stavebního povolení ze strany ministerstva dopravy,” uvedl Mátl.

Vydání povolení je podle něj reálné do konce roku. “Věříme, že i přes pravděpodobná odvolání, možná soudní přezkumy, v příštím roce začneme konečně stavět plnohodnotně celou trasu úseku D49 Hulín – Fryšták. Posléze samozřejmě chceme navazovat dalšími úseky,” řekl Mátl.

Žalobu ekologického spolku soud zamítl

Podle ředitele zlínské pobočky ŘSD Karla Chudárka ostravský krajský soud před několika dny zamítl žalobu spolku Egeria na neplatnost stanoviska pro posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) týkajícího se D49. Současně nabylo právní moci stavební povolení na zmíněných 23 objektů souvisejících s výstavbou dálnice, dodal. Jde o přeložky silnic nižších tříd, polních stezek nebo účelových komunikací. “Ekologové mohou podat ještě kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu, která ale nemá odkladný účinek,” uvedl Chudárek.

Už letos na jaře Nejvyšší správní soud (NSS) zamítl kasační stížnost, ve které spolek Egeria zpochybňoval výjimky vydané pro stavbu dálnice D49 v úseku Hulín-Fryšták. Ministerstvo životního prostředí povolilo kvůli stavbě zásahy do přirozeného prostředí čmeláků, čolků, raků, žab, netopýrů, bobra, medvěda, rysa, vlka a vydry. Spolek se nejprve obrátil se žalobou ke Krajskému soudu v Brně, který ji loni zamítl. Následovala kasační stížnost, kterou NSS vyřešil stejným způsobem.

Přečtěte si  Vedení Brna nechce dát peníze na moderní tramvaje. Ať si je sežene dopravní podnik, vyzval radní

Dálnice D49 má spojit střední a východní Moravu se západním Slovenskem. Od Hulína povede kolem Fryštáku a Zlína k Horní Lidči na Vsetínsku a do slovenské Lysé pod Makytou. ŘSD stavbu dálnice slavnostně zahajovalo už v září 2008. Zdržel ji však nedostatek peněz a poté i připomínky ekologů. Původní plán pochází z roku 1996.

Zdroj: ČTK, foto: pixabay.com

Doporučujeme

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*