
Dopad koronavirové pandemie a uzavření distribučních kanálů vedly k celkovému poklesu trhu. Jeden z největších tuzemských výrobců klasických bramborových lupínků a slaných snacků, společnost Krajči plus, však dokázal obstát jen s mírnými ztrátami. Moravský podnik ze Slavičína se navíc chystá v dalším období rozšířit výrobu.
Za rok 2020 udržela společnost obrat na úrovni necelých 142 milionů korun a jeden milion eur na Slovensku, což představovalo jen mírný pokles oproti roku 2019. Podle Tomáše Krajči, majitele firmy, byl trh v loňském roce výrazně ovlivněný epidemií covidu. Ta tvrdě zasáhla zejména segment HoReCa, který pro moravského výrobce klasických bramborových lupínků představuje důležitou část byznysu.
Cyrilovy brambůrky se totiž na rozdíl od chipsů nadnárodních firem vyrábějí z brambor bez blanšírování, zůstává v nich tak maximum živin, nekonzervují se a dodávají se na trh doslova čerstvé na objednávku. Není proto možné, aby ležely měsíce v regálu supermarketu. I přesto firma realizuje nové investice a výrobní kapacity naopak plánuje navyšovat.

Rodinná firma staví třetí výrobní halu
Rodinná firma ze Slavičína na Valašsku aktuálně dokončuje druhou etapu výstavby nové, již třetí výrobní haly. Postupně by měla tato část propojit moderní komplex do jednoho celku. Podnik totiž chce dál navyšovat výrobní kapacitu a při zachování odlišnosti tradičních brambůrků expandovat zejména do sítí maloobchodních řetězců.
“Vyrábíme kvalitu za odpovídající cenu a toho se budeme držet i dál. Nehodláme vyrábět “eurochipsy”. Naše brambůrky se musejí dovézt čerstvé z výroby a nemohou kvůli čerstvosti dlouho ležet v regálech. V některých obchodních řetězcích jsme již cestu k distribuci našli, s dalšími ji budeme hledat,” říká Tomáš Krajči.
Společnost, která před 26 lety začínala výrobou brambůrků v garáži a prodejem v bufetu v Uherském Brodě, letos se svými moderními provozy prochází certifikací podle mezinárodních standardů kvality a bezpečnosti potravin IFS. Chce si tím mimo jiné otevřít nové možnosti na zahraničních trzích nejen pro export, ale také pro výrobu.
“Na Slovensku o tom vážně uvažujeme. Jsme ve fázi, kdy hledáme vhodnou lokalitu. Už dnes distribučně pokrýváme téměř celý tamější trh. Ozývají se i zájemci z Německa, Norska, Rakouska či dokonce Izraele,” doplňuje Krajči.
Společnost Krajči se sídlem v moravském Slavičíně patří k největším tuzemským výrobcům slaných snacků a bramborových lupínků. Její vlajkovou lodí jsou tradiční Cyrilovy brambůrky. Firmu z pozice majitele vede Tomáš Krajči, který podnik se svou rodinou založil v roce 1995 a z výroby v garáži vybudoval společnost s dvěstěmilionovým obratem. Firma ročně zpracuje přibližně 3500 tun brambor, a kromě České republiky působí aktuálně i na Slovensku.
Zdroj a foto: Krajči Plus
Krajči (https://www.krajci.cz/slane-snacky/) má poměrně rozsáhlý sortiment. Nezapomínejme také na Strážnické Hobžovy brambůrky: https://www.hobza.cz
No, …, pan Petr Hobža o sobě na firemním webu prohlašuje, že je z normální české rodiny… ?!? Asi se do Strážnice přistěhovali odněkud z Čech. Už tedy propagujeme “české brambůrky z Moravy” nebo “vína z Moravy, vína z Čech, dokonce lze v regálech na Moravě vidět “tradiční vína z Čech”, jen na pro Moravu naopak příznivý “opěrný” reklamní slogan, jakým by byl např. “české pivo – moravské pivo”, jsem zatím ještě nezaznamenal.
Víte – o Moravě přímo se na svém webu nezmiňuje ani pan Krajči.
To je těžké. Mladí podnikatelé to dělají proto, že mají Česko zažité a Moravu neznají. Ti starší proto, aby nevybočovali z řady a pokud exportují do zahraničí, tak si myslí, že “český výrobek” má lepší zvuk než “výrobek z Moravy”.
Nedávno jsem tady psal o “českých rajčatech”, pěstovaných na Moravě a prodávaných obchodem na Moravě (v Brně). Jednu dobu byly jogurty OLMA z moravského mléka – dnes už je to mléko z “regionálních farem” – tím nikoho neurazí, ale ani nepotěší.
Když jsem u toho Olomouce – poblíž jsou Loštice se svými tvarůžky. V Muzeu Olomouckých tvarůžků A. W. vám promítnou reklamní film z Barrandovské produkce, kde je tvarůžek označovaný jako český sýr.
Máme čokoládu vyráběnou v Uherském Brodě od roku 2015 v malé čokoládovně Janek, která je podle jejich webu “Česká, poctivá a domácí.”
Měli jsme Moravské sklárny v Květné, které nyní vlastní Cerva Bohemia a vystupují pod firmou “KVĚTNÁ 1794”.
V roce 2011 měl Moravský národní kongres (předseda pan Pecl) logo “Vyrobeno na Moravě – Made in Moravia” – kruhový tvar, červenobíle šachovaná orlice na modrém podkladě, nápis na zlatém pruhu okolo (mám jej ve formě PDF).
—
“Moravská národní rada vyzývá všechny moravské výrobce (společnosti i živnostníky), kteří se nestydí za své moravanství, k označování výrobků námi navrženým logem dostatečné velikosti, aby tímto způsobem upozornili zákazníky na své zboží. Současně doporučujeme Moravanům, aby kupováním takto označených produktů podpořili moravské podnikatele, potažmo zaměstnanost a lepší ekonomickou situaci na Moravě.”
—
Možná by se měla tato kampaň obnovit.
Rajčata a jogurty jsou v diskuzi zde:
https://zpravyzmoravy.cz/vznika-nova-moravska-strana-stavime-na-konzervatismu-rika-zakladatel/#comment-1237
Na kampaň si pamatuji a bohužel je tam jeden velký problém. Aby se takto označené zboží dostalo k široké veřejnosti s nějakým dopadem , tak by dnes muselo být v obchodních řetězcích ( tam se nakupuje nejvíce , má to široký dopad a mnozí menší obchodníci tam nakupují jako ve velkoobchodech ). Obchodní řetězce jsou ovšem většinou nadnárodní a mají pro ČR vedení v Praze . Tam rozhodně není zájem brát takto označené zboží a mnohdy se dokonce vytváří tlak na výrobce / dodavatele aby byl na obalu uveden výrobek český z česka nebo regionální. Takový COOP sice není nadnárodní a sám sebe označuje dokonce jako Svaz českých a MORAVSKÝCH spotřebních družstev (vedení je sice zase v Praze ) , ale tam je pro změnu ten problém , že se zboží nebere centrálně ( jednotlivá družstva ), jinak u ostatních řetězců s prosazením moravského značení jsem skeptický.
Pokud ovšem při sčítání dopadne moravská národnost dobře, tak rozhodně se pokusit kampaň obnovit a argumentovat tím.
Trochu optimismu je možno přidat odkazem na web http://www.poctivamoravska.cz/
zaměřují se na spíše luxusnější uzeniny a proto jsou úspěšnější spíš směrem k některým jiným státům, vzniklým po rozbití habsbursko-lotrinské monarchie – do Rakouska a do Maďarska. U nás se dají jejich produkty koupit např. v e-shopu rohlik.cz 🙂
Ano, souhlasím s tím, že největší objem prodeje se realizuje v nadnárodních řetězcích. Ovšem samotné řetězce v tom mají zmatek. Chodí nám domů všechny možné letáky (které si přečteme a jednou za 14 dní zase všechny vyhodíme).
V letáku Kaufland jsem narazil na akci “Z regionů na Váš stůl”, kde je tvarohová pomazánka Delika firmy Gastro-menu Express Třinec označena jako “lahůdka z Moravy s výborným českým tvarohem.”
Na druhé straně je čistě věc výrobce, jakým značením nebo grafickým prvkem označí svůj výrobek (samozřejmě s ohledem na obecně platné zákony).
Na trh přichází nový bohémský gin z české louky.
https://www.idnes.cz/jenprozeny/volny-cas/na-trh-prichazi-novy-bohemsky-gin-z-ceske-louky.A210528_152707_jpz-volny-cas_shlo
—
Zkuste se zasnít a představte si české léto, někde uprostřed louky, která je obklopená hlubokými lesy, kde vás ohromí vůně meduňky, pampelišky či chuť brusinek, ostružin a spousta dalších bylinek či koření. Symfonie začíná… Přesně takové pocity vás naplní při ochutnání nového Bohemian Ginu. Premier Wines & Spirits ve spolupráci s kořenářem a paličem Martinem Žufánkem uvádí na trh unikátní novinku Bohemian Gin. Jak už název napovídá, tento gin je inspirován českou krajinou – …
Základ Bohemian Ginu tvoří líh z tradičního českého lihovaru v Kojetíně, …
Kdo je Žufánek?
https://www.zufanek.cz/
Rodinný ovocný lihovar Žufánek byl založen v září roku 2000 s cílem nabídnout zákazníkům slivovici v kvalitě, kterou znali pouze z domácího pálení. Dnes už to zní samozřejmě, ale v tu dobu šlo o zásadní změnu na trhu.
ŽUFÁNEK s.r.o.
687 63 – Boršice u Blatnice 57
—
Článek o Bohemian Ginu (gin = původně jalovcová pálenka) je z rubriky “Jen pro ženy”.
Nevím, nakolik ženy konzumují gin – ale muži by měli mít alespoň nějakou soudnost a rozpoznat “Bohemian Gin” jako moravský produkt.
O záměně původu moravského za český by se dal napsat celý seriál …
—
Mistrovství světa se už 21 let hraje s českými puky
https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/mistrovstvi-sveta-se-uz-21-let-hraje-s-ceskymi-puky-40361905
České puky létají na probíhajícím mistrovství světa v lotyšské Rize do brány častěji než jen z hokejek národního mužstva ČR. Už 21 let totiž puky pro světové šampionáty dodává společnost Gufex z Kateřinic na Vsetínsku. Vyrábějí je tam od roku 1994.
Ve stejném unitárním duchu pojala SPD kampaň “Český jarmark”
https://www.spd.cz/cesky-jarmark-spd/
Nezmiňuje se ani slovem o moravských či slezských výrobcích potravin, sedlácích a zemědělcích.
Uvádí pouze podporu českých zemědělců a českých potravin.
Onen moravský Japonec a japonský Moravan to teda vede hezky česky 🙁