Dálnice na Vídeň stojí už čtvrtstoletí, termíny se jen posouvají

Vizualizace D52 u obce Bavory

Dvacet pět let slibů a ani jeden metr navíc. Tak by se dal shrnout dosavadní vývoj stavby dálnice D52 z Brna na Vídeň. Jediný hotový úsek mezi Rajhradem a Pohořelicemi silničáři otevřeli v prosinci 1996, od té doby se nekoplo do země.

Kdyby se mělo vyjmenovat deset největších ostud České republiky, patřila by mezi ně dlouhodobá neschopnost dostavět dálnici D52 z Moravy do Rakouska. Po léta jsou přitom platné mezinárodní smlouvy, Rakušané dokonce před dvěma lety svou část dálnice dotáhli až téměř k hranicím. Čekají jen na přípojku z druhé strany.

Poslední zprávy z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) hovoří o roku 2024, kdy by měla začít výstavba dalších úseků směrem od Pohořelic k hranicím. Z pětadvacetikilometrového úseku povede pět a půl kilometru přes Novomlýnské nádrže, přičemž jednou aktuálních variant je estakáda.

Kvůli táhlým sporům s ekologickými aktivisty i neschopnosti zástupců veřejné moci se termín dostavby neustále odsouvá. Jen málokdo věří, že by mohla být páteřní spojnice mezi Brnem a Vídní dokončena v nejbližších deseti letech.

Vizualizace estakády přes Novomlýnské nádrže

Nová vláda: Dálnice na Vídeň není priorita

Dostavba D52 nefiguruje ani mezi prioritami nově vznikající vlády Petra Fialy. V koaliční smlouvě koalice SPOLU a PirSTAN se zmiňuje pouze Pražský okruh, D35 a dokončení D1. „Je ostuda České republiky, že D52 ještě nestojí. Máme uzavřenou mezinárodní dohodu o koridoru z Baltu na Jadran a máme také dohodu s Rakouskem,“ řekl pro Brněnský deník mikulovský starosta a senátor za ODS Rostislav Koštial. Sám chce iniciovat, aby se D52 dostala do prioritních staveb. O totéž se dlouhodobě snaží moravské strany, které považují dálnici na Vídeň za klíčovou infrastrukturu pro celou Moravu.

Letos měla začít stavba obchvatu Mikulova, kvůli soudním tahanicím ale i tento nadějnější úsek museli silničáři odložit. Rozhodnutím soudu totiž přišli o územní rozhodnutí. Stávající kapacitně nedostačující most přes Novomlýnské nádrže musel navíc kvůli havarijnímu stavu projít kompletní obnovou. Tři čtvrtě roku trvající uzávěra znamenala katastrofální zatíženost pro komunikace v okolních obcích. Silničáři opravený most otevřeli na konci minulého roku.

Přečtěte si  Vody v řekách dramaticky ubývá. Průtoky v povodí Odry v současných vedrech zachraňují přehrady
Video ukazující plán úseku D52 z Novomlýnských nádrží ke státní hranici

Autor: pjk, foto a video: ŘSD

Doporučujeme

6 Comments

  1. A zdá se, že nebude vláda fungovat, ani když poprvé od sametového plyše bude víc jak z poloviny obsazena odrodilci z Moravy a ze Slezska. A od “Čecha z Opavy” v křesle nejvyššího komořího nemůžeme finanční podporu spojky s Vídní očekávat ani nejvlhčích snech 🙁

  2. Pochopte, že centralistické strany nemůžou dálnici do Vídně podporovat. Ukázalo by se to, co platilo do roku 1918, že pro Moravu je Vídeň blíž než Praha. Toho se bojí jak čert kříže.

    • Ano. Takhle jednoduché to opravdu je! A pitomoučké. Ignoruje to prastarý obchodní koridor do Slezska. Kromě zmiňované absence kapacitního spojení Brna a Vídně. Všichni, kdo u těch minulých jednání byli, si musí připadat jako prototyp neschopnosti uspořádat si své záležitosti doma. Nemůžeme být vnímáni jako spolehliví partneři. Taková “drobnost”.

    • Nechápu, že se kraj touto věcí konstantně nezabývá a 24 hodin denně netlačí na Prahu. Je to vyložená sabotáž. Prahou placení aktivisté/teroristé se soustředili na Moravu a Moravané jako vždy si to nechají líbit. A jestli Brňák prof. Fiala nebude D52 okamžitě řešit, tak ho to bude v příštích volbách stát pěkných pár hlasů. To si pište!

  3. Video produkce je podařená. Určitě stála hromadu peněz, které si shrábl kdo ví kdo. Ale jedna věc je jasná, ať se projektanti snaží uspokojit aktivisty sebevíc, není jim to nic platné, protože aktivisté tu nejsou od toho aby chránili přírodu, ale aby sabotovali stavbu a zviditelňovali se.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*